Zakres działania Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich i jednostek podległych
Zgodnie z ustawą o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 roku (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 360 z późn. zm.) oraz Zarządzeniem nr 1041 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 września 2007 roku w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji (tekst jednolity Dz. Urz. KGP z 2013 r. poz. 50 z późn. zm.) oraz Regulaminem Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śl. do zakresu działania Komendy Powiatowej Policji należy:
- wykonywanie i koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości kryminalnej, narkotykowej i gospodarczej oraz sprawnego wykrywania i ścigania ich sprawców na terenie powiatu ząbkowickiego, we współdziałaniu z innymi jednostkami Policji, organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacjami i instytucjami pozarządowymi;
- prowadzenie i koordynowanie działań w zakresie poszukiwań osób i rzeczy, a także identyfikacja osób i zwłok we współdziałaniu w tym zakresie z innymi jednostkami Policji, organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacjami i instytucjami pozarządowymi;
- realizowanie czynności w zakresie technicznej obsługi miejsc zdarzeń oraz przeprowadzanie badańkryminalistycznych śladów i dowodów we współdziałaniu z innymi jednostkami Policji, organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacjami i instytucjami pozarządowymi;
- organizacja, wykonanie, nadzór i kontrola działań z zakresu służby realizowanej przez policjantów pionu prewencji;
- organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania służby dyżurnej,
- planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego w czasie katastrof naturalnych, awarii technicznych, w warunkach konstrukcyjnie określonych stanów nadzwyczajnych w państwie, jak również podczas organizowanych imprez masowych oraz protestów społecznych we współdziałaniu w tym zakresie z innymi podmiotami systemu obronnego państwa;
- organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie zapobieganiai zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie na obszarze powiatu z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w tym zakresie;
- wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych poprzez kierowanie tym ruchem, jego kontrolowanie oraz edukację obywateli, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym,
- tworzenie i realizacja, we współdziałaniu z innymi jednostkami Policji, organami samorządu terytorialnego, organami i instytucjami pozarządowymi,programów prewencyjnych ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych osobom zamieszkałym na terenie powiatu ząbkowickiego oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie lokalnym;
- analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznanych zagrożeń przestępczością, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk patologicznych dotyczących dzieci i młodzieży;
- prowadzenie rozpoznania przestępczości wśród nieletnich oraz realizacja postępowań w sprawach nieletnich we współdziałaniu w tym zakresie z sądem rodzinnym;
- wykonywanie służby obchodowej na terenie działania rewirów dzielnicowych, w tym zapobieganie i ujawnianie przestępstw i wykroczeń;
- stałe prowadzenie rozpoznania osobowego i terenowego, określanie miejsc zagrożonych;
- prowadzenie postępowań w sprawach o wykroczenia;
- wykonywanie funkcji oskarżyciela publicznego;
- nadzór nad prawidłowością postępowania mandatowego;
- organizowanie i prowadzenie działań w zakresie postępowania kwalifikacyjnego dotyczącego kandydatów do służby i pracy w Policji;
- wykonywanie zadań z zakresu spraw osobowych policjantów i pracowników Policji oraz ich doskonalenia zawodowego;
- przyjmowanie i rozpatrywanie skarg na działalność Policji oraz listów i wniosków od obywateli;
- realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych i regulaminów;
- wykonywanie zadań w zakresie medycyny pracy;
- wykonywanie zadań z zakresu gospodarki finansowej w ramach określonych przez dysponenta środków budżetu państwa;
- zapewnianie niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego;
- prowadzenie bieżącej eksploatacji, konserwacji i remontów obiektów, środków transportu i wyposażenia technicznego, a także realizowanie zadań z zakresu spraw socjalnych;
- wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
- wykonywanie zadań w zakresie obiegu, przechowywanie, opracowywania i zabezpieczania informacji niejawnych;
- gromadzenie, opracowywanie i zabezpieczanie zasobów archiwalnych;
- eksploatowanie i utrzymywanie policyjnego systemu łączności i informatyki;
- wspomaganie metodami informatycznymi działań wykrywczych i operacyjno-rozpoznawczych w zwalczaniu przestępczości i ochronie porządku publicznego;
- bieżąca obsługa kancelaryjna komórek organizacyjnych komendy.